Ramai yang kecoh tentang Virus Flame .Virus tersebut telah menyerang ratusan komputer didaerah timur tengah ,khususnya di Iran .Virus tersebut dicipta oleh Israel untuk mengacau program nuklear negara Iran .


Virus tersebut telah ditemui oleh Pasukan Kasper Lab iaitu Persatuan Keamanan Komputer di Rusia .Pasukan Kasper Lab telah mengesahkan bahawa Virus Flame tersebut mempunyai ukuran serta kemampuan yang tiada pada mana mana virus sebelum ini .





Nak tau apa kehebatan Virus pintar ini ?


  • Dapat mengambil semua data pada komputer yang telah dijangkiti virus tersebut .
  • Dapat mengawal segala kegiatan User komputer yang telah dijangkiti dengan cara mengambil gambar pada skrin komputer yang telah dibuka serta merekod apa yang kita taip pada keyboard komputer tersebut .
  • Dapat mengaktifkan sistem audio komputer termasuk mikrofon dan efeksnya dapat mencuri dengar segala percakapan user .
  • Digunakan untuk mengintip user atau kerja men-sabotaj .






Malahan virus tersebut boleh merosakkan infrastruktur penting pada sesebuah negara dan telah dikabarkan sudah berjangkit pada puluhan komputer di negara seperti Iran ,Israel ,Palestin ,Sudan ,Lebanon ,Arab Saudi dan Mesir .

Berita baiknya ,ketika ini telah dikabarkan akan adanya antivirus untuk menewaskan Virus yang tidak tahu siapa penciptanya itu .Dan kemungkinan besar kita akan lihat Perang Cyber ,ahha bukan perang betul betul ,ini dalam komputer jeee .

p/s : Wahai Para penggodam di MALAYSIA ,sudah ready untuk melawan virus ini jika ia datang ke Negara kita ?bersiap sedia .

Copyright © .abangBOBOK. Template Design by RzaaL 1306